Referentie:

Jansen Paprika

Interview Jansen Paprika

In november 2021 levert BlueBlox het eerste werknemershotel op bij Jansen Paprika in Andijk. Op hun eigen terrein plaatsen zij een appartementencomplex voor hun arbeidsmigranten. Geen doorsnee studio’s maar hoogwaardige huisvesting voor 30 medewerkers die voldoet aan de SNF-norm. “We hebben deze huisvesting graag in eigen hand en willen dat werknemers er netjes en fatsoenlijk bij zitten” aldus Ivo Jansen, algemeen directeur.

Van oorsprong is Jansen Paprika een Westlands bedrijf dat in 1942 is opgericht door Piet Jansen. Inmiddels wordt het bedrijf geleid door zonen Ron en Ivo Jansen. De laatste jaren is hard gewerkt aan de uitbreiding van het bedrijf. Het familiebedrijf bestaat uit 26 hectare kas en is ambitieus en ultramodern. Zij merkten dat de woningnood voor arbeidsmigranten steeds groter werd. Goed voor je werknemers zorgen zit in hun dna en dus besloten ze een werknemershotel te bouwen op hun eigen terrein. Ivo vertelt waarom ze dit besloten, waar ze tegen aan liepen en welke rol BlueBlox in dit proces speelde.

Woningnood steeds groter probleem

“In ons bedrijf werken we veel met arbeidsmigranten. De woningnood in Nederland wordt steeds groter en ook zij merken dat goede huisvesting vinden steeds lastiger is. Daarom besloten we zelf woningen te bouwen op ons eigen terrein. Het moest dan wél goede accommodatie zijn die van alle gemakken is voorzien. Gemeente Medemblik staat huisvesting van arbeidsmigranten toe. Daar zijn wel strikte regels aan verbondenen daar komt veel bij kijken. Zaken waar wij geen verstand van hebben. We zochten een specialist die alles uit handen nam en vonden die in Marc Govers. Hij levert niet alleen de woningen, maar regelt ook de vergunningaanvragen, het grondwerk en de benodigde fundering. Precies wat we zochten.”

Proactieve rol

“Een vergunning in tuinbouwgebied krijgen voor huisvesting vraagt veel kennis. Er kwam veel op ons af. In dit proces heeft BlueBlox actief meegedacht, ons geadviseerd en zorgen uit handen genomen. Het valt me op dat Marc veel energie en tijd steekt om de gemeente te informeren. Hij helpt hen actief hoe ze dit soort vergunningaanvragen het beste aan kunnen pakken. Ook voor de gemeente zijn dit lastige vraagstukken. We kregen in april 2021 de vergunning voor een appartementencomplex van 8 woningen. Hierdoor konden we starten met de voorbereidingen en het bouwen.”

Maatwerk en privacy

“Van tevoren hebben we goed nagedacht over de indeling en privacy van de woningen. We hebben met verschillende culturen te maken en dus ook gewoontes. Daarom kozen we heel bewust niet voor een grote gemeenschappelijke keuken of wasvoorziening. Dat kan onrust opleveren en zorgt er niet voor dat mensen zich snel thuis voelen. Dus heeft elk appartement een eigen keuken, badkamer met douche/wasbak en apart toilet. Marc zegt het zelf mooi: je moet er zelf in willen wonen.”

Na de vergunning begon het grondwerk en daarna konden de appartementen geplaatst worden. In 2021 werd het eerste werknemerhotel met 8 appartementen opgeleverd voor 30 personen. Vrij snel besloot Ivo om een tweede hotel te laten bouwen door BlueBlox.

“We blijven groeien en het eerste werknemerhotel bevalt ons gewoon goed. Bovendien weten we dat BlueBlox het hele proces goed regelt.”

Unieke samenwerking

“Bij de voorbereidingen, de uitvoering en de oplevering regelde BlueBlox alles. Van aanvragen van de vergunningen tot de sleuteloverdrachten van de woningen. Ik vind ze nauw betrokken en ze zorgen voor maatwerk. Zelfs de brandmeldinstallatie werd ons helemaal uitgelegd.

Het bouwen van een hotel en de richtlijnen daarbij waren tot voor kort vrij onduidelijk voor ons. Marc ondersteunt ons hierin en heeft ons erin wegwijs gemaakt. Dat vond ik superfijn.”

Blije werknemers

“Het werknemershotel gebruiken we nu een paar jaar en het bevalt de werknemers echt heel goed. Van te voren dachten we dat zo dicht bij je werk wonen een nadeel kon zijn. Mensen ervaren het als geweldig. Ze hebben minder woon- en werkverkeer en zitten dichtbij hun werk. Mocht er iets kapot gaan, dan repareren we dat snel of vervangen het. Een opgeruimde omgeving nodigt ook uit om het netjes te houden. Ook hebben we aandacht besteed de buitenzijde. We hebben een terras met picknicktafels geplaatst, het gras ingezaaid, bomen geplant en een heg geplaatst. Ik loop op een zaterdagavond wel eens over het terrein en dat zie ik ze in alle vreugde met elkaar barbecueën. Ze maken het gewoon gezellig met elkaar, daar geniet ik van.”

Innovatief en duurzaam

“De Nederlandse glastuinbouw moet in 2050 klimaatneutraal zijn en wij hebben hier 5 jaar geleden grote stappen in gezet met andere tuinbouwondernemers. Doordat we verduurzaamd zijn, hebben we nu minder last van perikelen rond de energie. Onze hotels worden duurzaam verwarmd en zijn voorzien van duurzame elektra. We merken dat we nog steeds aan voldoende en goed personeel kunnen komen. Daar draagt de goede huisvesting zeker aan bij. In deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt is dat een hele grote plus voor ons.”

Achtergrond over werknemerhotel

Elke studio heeft plaats voor maximaal 4 personen en is voorzien van een eigen volwaardige keuken, een douche met wastafel en een apart toilet. Ook hebben alle studio’s een eigen eet- en zithoek. Iedere studio is voorzien van één tweepersoonskamer en twee éénpersoons kamers. Zo hebben zowel stelletjes als singles hun gewenste privacy. Jansen Paprika koos voor twee trappenhuizen aan de buitenzijde zodat elke verdieping autonoom gebruikt (of juist niet) kan worden. De huisvesting is modulair opgebouwd, 30 modules vormen samen het gebouw. Hierdoor is de bouwtijd op locatie minimaal. Daarnaast, en dat is tegenwoordig niet onbelangrijk, de stikstofuitstoot op locatie minimaal. De gebouwen voldoen ruim aan de SNF-norm maar ook aan het permanente bouwbesluit.

Algemeen directeur Jansen Paprika

Ivo Jansen

Jansen Paprika B.V. teelt in Andijk (Noord-Holland) paprika’s van topkwaliteit volgens de bovenwettelijke eisen van Milieukeur en is onderdeel van PapriCo. Dit bedrijf oogst jaarlijks ruim 22 miljoen kilo paprika’s, verdeeld over drie teeltlocaties. Met een teeltoppervlakte van 76 hectare zetten de telers zich elke dag in om de lekkerste en beste paprika’s te telen. Zij signaleren markttrends vroegtijdig, investeren in duurzame teelt en volgen ontwikkelingen op de voet. Door de juiste kennis en ervaring maken ze als ketenpartner het verschil.